Bij Scouting PPD hanteren we een strikt rookbeleid. Dit beleid is gericht op het creƫren van een gezonde en veilige omgeving voor al onze jeugdleden, leiders en bezoekers. Ons rookbeleid omvat een volledig rookverbod in de blokhut en op het scoutingterrein, met specifieke regels voor roken buiten het terrein, altijd uit het zicht van jeugdleden. Dit beleid geldt voor alle vormen van roken, inclusief het gebruik van elektronische sigaretten.

Ondanks dit strikte rookbeleid maken we bij Scouting PPD wel gebruik van kampvuur. Dit kan vragen oproepen over de consistentie van ons beleid, gezien beide activiteiten rook genereren. Het is echter belangrijk om te begrijpen waarom kampvuur een essentiƫle rol speelt binnen onze scoutingactiviteiten en hoe dit verschilt van het roken van tabaksproducten.

Kampvuur

Educatieve waarde

Wat zou Scouting zijn zonder een vuurtje? Leren stoken, koken op houtvuur, samen rond het kampvuur: het maken van vuur en het spel van Scouting zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze bieden niet alleen warmte en gezelligheid, maar hebben ook een belangrijke educatieve waarde. Kinderen en jongeren leren hoe ze op een verantwoorde manier vuur kunnen maken en onderhouden, met minimale impact op de luchtkwaliteit. Deze vaardigheid is van cruciaal belang, aangezien vuur een fundamenteel element van de natuur is. Het leren hanteren van vuur draagt bij aan de ontwikkeling van respect voor de natuur en leert onze jeugdleden om te gaan met de risico's die vuur met zich meebrengt.

Cultuur en traditie

Het stoken van een kampvuur is diep geworteld in de cultuur en traditie van Scouting. Het verwijderen van dit element zou een verlies betekenen voor de rijke geschiedenis en de verbinding die Scouting biedt met de natuur. Kampvuren stimuleren sociale interactie en samenwerking, en vormen een platform voor het delen van verhalen, liedjes en ervaringen. Deze momenten zijn onvervangbaar en dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van onze leden.

Verschil met roken

Er is een fundamenteel verschil tussen het stoken van een kampvuur en het roken van tabaksproducten. Het roken van tabak is een gewoonte die vaak jarenlang met grote regelmaat wordt beoefend, met alle gezondheidsrisico's van dien. Daarentegen is het bijwonen van een kampvuur een incidentele activiteit die altijd buiten plaatsvindt, in een gecontroleerde en educatieve omgeving. Bovendien bevat tabaksrook een breed scala aan schadelijke stoffen, waarvan vele specifiek zijn toegevoegd om het roken aantrekkelijker en verslavender te maken voor consumenten.

Conclusie

Het kampvuur blijft een fundamenteel en waardevol onderdeel van onze scoutingactiviteiten bij Scouting PPD. Terwijl we ons inzetten voor het handhaven van een gezonde en veilige omgeving door middel van ons rookbeleid, erkennen we ook het belang van kampvuur als een middel voor educatie, traditie en persoonlijke ontwikkeling. Door deze activiteiten op een verantwoorde manier te faciliteren, streven we ernaar onze leden te voorzien van waardevolle levenslessen en herinneringen die ze hun hele leven zullen koesteren.