De PPD (Petrus Paulus Donders) is een scoutinggroep met een rooms-katholieke signatuur en een rijke geschiedenis. De groep is ontstaan uit een fusie tussen de St. Paulusgroep en de Petrus Dondersgroep, waarschijnlijk in de jaren 60 of 70. De groepsnaam verwijst naar de patroonheiligen van deze oorspronkelijke groepen: Sint Paulus en Peerke Donders.

PPD das

Sint Paulus was een belangrijke figuur in de vroege ontwikkeling en verspreiding van het christendom. Hij is de patroonheilige van vele groepen en beroepen, waaronder de schrijvers, de musici en de theologen. Peerke Donders was een missionaris die bekend stond als de 'Apostel der Indianen en Melaatsen'. Hij werd zalig verklaard in 1982.

`De groepsdas van de PPD is gehalveerd, waarbij de rechterhelft donkergroen is met zwarte rand en de linkerhelft geel met een blauwe rand. Het groepslogo bestaat uit een zwartgerand wit vierkant veld dat op een punt staat, waarin de gestileerde letters PPD diagonaal zijn geplaatst. Het groepslogo bevat tevens het verenigingslogo van Scouting Nederland. Het groepshuis van de PPD draagt de naam Den Rooden Draek, wat wellicht verwijst naar de wijnrode buitenzijde van het gebouw en naar het verhaal van Sint Joris en de Draak.

In 2020 vierde de PPD haar 75-jarig jubileum als scoutinggroep. De huidige blokhut van de groep stamt uit 2007 en biedt een thuisbasis voor de scoutingactiviteiten van de groep. Met haar rijke geschiedenis en karakteristieke kenmerken blijft de PPD een belangrijke en geliefde scoutinggroep voor vele leden en betrokkenen.